امام خامنه ای مد ظله العالی
 
 
پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:استوقدوس, :: 11:27 ::  نويسنده : امیرحسین

گیاه استوقدوس از دهه های پیشین به عنوان گیاهی دارویی ، زینتی و معطر شناخته شده است.

به گزارش دکتر سلام  از جمله خواص بالینی این گیاه عبارتند از:
۱-    آرام بخشی: یکی از اولین موارد استفاده از روغن گیاه استوقدوس به منظور تسکین سیستم عصبی بوده است.بوی این گیاه آرام بخش می باشد و برای درمان سردرد، اضطراب، افسردگی ، فشارهای روحی و تنش عصبی کاربرد دارد.
۲-    تسکین درد: یکی دیگر از خواص  این گیاه تسکین درد می باشد. روغن گیاه استوقدوس باعث کاهش درد ماهیچه ها، گرفتگی ، ارتریت، درد مفاصل ، پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن می باشد.برای برخورداری از این خاصیت گیاه ، روغن آن موثر می باشد که روی موضع مالیده و ماساژ می دهند.
۳-    مراقبت های پوستی: روغن استوقدوس در اغلب محصولات دارویی پوست کاربرد دارد و این کاربرد اغلب به خاطر بوی معطر آن است . یکی دیگر از خواص گیاه که کمتر نیز شناخته شده می باشد ، خاصیت ضد قارچی ، گندزدای و ضد التهابی آن می باشد.به همین دلیل در درمان آکنه، چروک صورت، درمان بیماری پسوریازیس، آفتاب زدگی و التیام زخم و سوختگی کاربرد دارد.
۴-    ارتقا سلامت امعا و احشا: بعضی افراد اعتقاد دارند که گیاه مزبور برای درمان بعضی از مشکلات گوارشی کاربرد دارد. مثلا جهت روانی و حرکت دستگاه گوارش، تحریک به تولید ماده صفراوی و سایر آنزیم های هضم استفاده می شود. همچنین در درمان علائمی نظیر استفراغ، اسهال، کولیک، معده درد، سوء هاضمه و رفع گاز روده استفاده می شود. روغن گیاه باعث بهبود جریان خون و در نتیجه رهایی از فشار خون می شود.

موارد احتیاط: استفاده از این گیاه و روغن آن برای بعضی افراد نظیر بیماران دیابتی ، زنان حامله و شیرده ممنوع می باشد. همچنین افرادی که دارای پوست حساس هستند باید در زمان استفاده از روغن گیاه ، احتیاط های لازم را اعمال کنند.



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:چریش, :: 11:23 ::  نويسنده : امیرحسین

می خواهیم همه چیز را در مورد گیاه  چریش در این بخش به شما بگوییم. با مطالعه این مطلب ،از این گیاه اطلاعات خوبی دریافت خواهید کرد .شیوه های درمانی آن و اینکه چگونه از این گیاه استفاده کنیم و برای چه بیماری هایی مفید است باهم می خوانیم.

 

سال ها پیش در معبدی در هندوستان بودم و پس از انجام مراسم مذهبی باید از آب مقدس می نوشیدم. آنطور که به خاطر می آورم آنجا اولین باری بود که این برگ سبز شناور در آب مقدس را می دیدم. در آن زمان از خواص شگفت انگیز و فوائد درمانی این برگ سبز بسیار کم می دانستم. حالا، چریش یکی از گیاهان مورد علاقه من برای درمان بیماری های جسمی و روانم به شمار می رود.

چریش در گروه گیاهان داروئی طبقه بندی می شود. ولی من از آن به عنوان یک فراگیاه یاد می کنم. از چریش برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و هزاران سال است که زنان خانه دار هندی این گیاه را روزانه مصرف می کنند. از این گیاه در غذا، لوسیون، شامپو، دارو، مراسم مذهبی و نیز به عنوان آفت کشی طبیعی استفاده می شود. روزگاری در حیاط پشتی خانه های هندی درخت چریش کاشته می شد و این اصلا تعجب برانگیز نبود چرا که این گیاه جزو مصارف روزانه هندی ها به شمار می رفت.

چریش درختی گرمسیری و همیشه سبز است که بین ۵۰ تا ۱۳۰ فوت قد می کشد و در هند، پاکستان و بنگلادش و ایران یافت می شود. از این گیاه به عنوان یاس بنفش هندی یاد می شود. درخت چریش در تمام سال های عمر برای فرد مصرف کننده مفید است. با گذشت زمان، استفاده از خواص درمانی این گیاه رو به افزایش است و با استقبال بیشتری مواجه می شود. امروزه در هند، محققان درحال بررسی خواص این گیاه برای درمان سرطان هستند. تمام قسمت های درخت چریش قابل استفاده است. برگ های باریک، پوست، دانه ها و گل های معطرش همگی خواص خاص خود را دارند.

بسیار دشوار است که تمامی خواص شفا بخش درخت چریش را معرفی کنیم چرا که این خواص بسیار زیاد است. به دلیل خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی و ضد عفونی کنندگی برگ های چریش،از زمان های قدیم از این برگ ها برای پاک کردن خون استفاده می شود. علاوه براین، از برگ چریش برای درمان اختلالات چشمی نظیر ورم ملتحمه، بیماری های پوستی مانند آکنه و روزاسه، زخم معده، بی اشتهایی، دیابت، بیماری لثه، تب، اختلالات کبدی و ورم مفاصل استفاده می شود. همچنین مصرف این برگ ها برای قلب بسیار مفید هستند و مانع لخته شدن خون می شوند. از این برگ ها می توان برای پیشگیری از حاملگی استفاده کرد چرا که خاصیت اسپرم کشی دارند. اگر حامله هستید، قصد حامله شدن دارید و یا دوره ی شیردهی به نوزاد خود را سپری می کنید به هیچ عنوان از محصولات چریش استفاده نکنید چون می تواند موجب سقط جنین یا مسمومیت نوزاد به هنگام شیردهی شود.

از روغن چریش در صابون، لوسیون، ماسک صورت، شامپو و خمیر دندان استفاده می شود. به این دلیل که برای درمان عفونت های قارچی، بر طرف کردن خشکی پوست سر، از بین بردن شوره سر، جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و درمان التهاب لثه کمک می کند. روغن چریش خشکی پوست را بر طرف می کند و باعث تسکین خارش، قرمزی پوست و حساسیت پوست می شود. همچنین از این روغن در درمان آبله استفاده می شود چون موجب تسکین حساسیت های پوستی ای می شود که ویروس آبله ایجاد می کند. چریش با باکتری های عامل جوش و آکنه مبارزه می کند و به این طریق می تواند سطح سلامتی پوست را بالا ببرد. بر خلاف آنتی بیوتیک ها، وقتی چریش با باکتری ها مبارزه می کند با گذشت زمان، این باکتری ها در برابر این گیاه مقاوم نمی شوند، حال آنکه با مصرف آنتی بیوتیک به مرور زمان باکتری ها خود را در برابر آن مقاوم می کنند. همچنین از این روغن در درمان ورم مفاصل و دردهای عضلانی استفاده می شود و شیوه درمانی در این موارد این است که این روغن را بر روی پوست آن محل خاص ماساژ می دهند.

پس از اشاره به استفاده هایی که می توان از این گیاه کرد، حال این سوال پیش می آید که چطور باید این گیاه را وارد زندگی روزانه خود کرد؟ در ادامه به برخی از موارد استفاده ام از این گیاه اشاره خواهم کرد، شما نیز می توانید بعضی از آن ها را انتخاب کنید و روزانه به کار ببرید.

هر روز صبح از خمیرداندانی استفاده می کنم که حاوی روغن چریش است. این کار موجب سلامت لثه ها و نیز مانع جرم گرفتگی دندان هایم می شود.

پس از شستن صورتم، از لوسیونی حاوی روغن چریش استفاده می کنم. با این اقدام نه تنها در تمام طول روز رطوبت پوستم حفظ می شود بلکه موجب از بین رفتن هر نوع باکتری ای می شود که بر روی پوستم وجود دارد و می تواند عامل بروز جوش شود.

برای درخشندگی و سلامت پوستم، هفته ای یک بار از ماسک پوست چریش استفاده می کنم.

هر دو هفته یک بار، برای سم پاشی طبیعی سبزیجات باغ منزلم، روغن چریش را بر رویشان اسپری می کنم و از فوائد این سم کش طبیعی و غیر شیمیایی بهره می برم. با این کار از نفوذ مواد شیمیایی سمی به سبزیجات جلوگیری می کنم.

یک ماه از سال(در فصل بهار)، قرص چریش می خورم تا هر گونه سمی که درون بدنم جمع شده و هر نوع انگلی از بدنم خارج شود.

همانطور که فهمیدید من یکی از طرفداران اصلی درخت چریش هستم و به دلیل خواص درمانی اش همواره طرفدارش خواهم بود.



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:سردرد, :: 11:22 ::  نويسنده : امیرحسین

 در این بخش داروهای گیاهی را برای سردرد معرفی می کنیم ،که مضر نیستند ،و عوارض ندارند، و در کاهش سردرد فوق العاده موثر هستند. نخستین کاری که در سردرد  باید انجام دهید این است که بدانید چرا دچار سردرد شدید ؟برخی از سردرها براحتی قابل تشخیص است مثلا ممکن است اضطراب داشته باشید یا  دچارحسایست خوراکی شده باشید.

برخی از داروهای گیاهی در کاهش سردرد موثر هستند در این مقاله با محبوب ترین داروهای موثر آشنا می شوید.
سردردهای مزمن و مکرر، نه تنها به سبب درد آزار دهنده هستند،  بلکه باعث کسالت، یاس و ناامیدی و ناتوانی در تصمیم گیری های زندگی نیز می شوند. گاهی انجام امور ساده روزمره را به کاری چالش برانگیز تبدیل می کنند. خوشبختانه علاوه بر داروهای قدیمی شناخته شده مانند آسپرین و ایبو بروفن (ادویل، موترین) بسیاری دیگر از داروهای گیاهی نیز می توانند در کاهش درد کارا باشند.

زمانی که تصمیم دارید از داروهای گیاهی استفاده کنید اولین قدم شناخت علت بروز سردرد است. “بسیاری از سردردها ناشی از تاثیر خوراکی ها و یا تاثیر استرس است.” این جمله گفته دکتر Suzanne Lawton می باشد. وی استادیار کالج ملی طب طبیعی در پورتلند، اورگون لاوتون است. او یک  پزشک درمان طبیعی (نوتروپاتی) است. معمولاً حساسیت های خوراکی اولین گام در بررسی بیمارانی است که با شکایت از سردرد به پزشک مراجعه می کنند. در صورتی که فرضیه تاثیر رژیم غذایی بعنوان عامل بوجود آورنده سردرد رد شود ، آنگاه دکتر Lawton استفاده از داروهای گیاهی را پیشنهاد می دهد.

داروهای گیاهی همیشه در شرایط مختلف به یک اندازه موثر و مفید نیستند. بنابراین شرایط باید به خوبی بررسی و تفاوت ها شناخته شوند. دکتر Lawton می گوید ” هر گیاه مخاطب و استفاده کننده خاص خود را دارد”. همچنین باید توجه داشت که تمامی داروهای گیاهی هنوز توسط انجمن غذا و دارو آمریکا بررسی و تایید نشده اند. بنابراین در صورتی که تمایل دارید گیاهان دارویی را امتحان کنید، باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

انتخاب داروی گیاهی متناسب با نوع سردرد

بنا بر اظهارات دکتر Lawton گیاهان زیر برای کاهش سردردهای خاص بکار می روند.

گل ساعتی: از قدیم این گیاه به عنوان آرام بخش در شرایط اضطراب و بی خوابی استفاده می شده است. همچنین برای درمان سردردهایی که در شرایط خاص اتفاق می افتند، مفید است. این گیاه همانطور که از نامش پیداست برای کسانی که در زندگی بسیار هیجان دارند، آنهایی که خیلی پرشور، آتشین مزاج و تندخو هستند و به راحتی خشمگین می شوند توصیه می شود. این گیاه خاصیت آرام بخش و تسکین دهنده سیستم عصبی را دارد و باعث کاهش سردردهای ناشی از شرایط هیجانی می شود.

کوهوش سیاه Black cohosh: این گیاه بومی شمال آمریکا، سابقاً برای دردهای روماتیسم استفاده می شد، هم اکنون برای سردردهایی که بر اثر افسردگی اتفاق می افتند، بسیار موثر است. چرا که این گیاه تاثیر استروژنی بر بدن دارد. بنابراین برای خانم ها بیشتر توصیه می شود. ولی آقایان هم می توانند با مصرف یک دوره کوتاه از تاثیرات فوق العاده آن بهره مند شوند.

پوست درخت بید سفید: این گیاه مانند سایر گیاهان دارویی باعث فرونشاندن درد می شود و تنها به عنوان تسکین دهنده ، درد را از بین برده اما به درمان علت اصلی درد نمی پردازد و فقط باعث کاهش و تخفیف درد می شود. دکتر Lawton می گوید: باید این گیاه را در حجم بالا و با دز زیاد مصرف کرد تا خاصیت خود را نشان دهد. اما پیشنهاد می شود این گیاه را به عنوان مکمل با سایر گیاهانی که به درمان قطعی عارضه می پردازند، مصرف کرد.

گل آلاله و گل مینا یا بابونه قوی: با وجود این که این گیاهان به عنوان درمان کننده سردرد، در میان مردم بسیار محبوب و پرطرفدار هستند، اما باید ابتدا بین سردردهای میگرنی و سایر سردردها تمایز قائل شد. میگرن بر اثر تغییر ناگهانی فشار خون در مغز اتفاق می افتد و بعلاوه این نوع سردرد شدید معمولاً با حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است و سردرد نیز یکی از اجزاء بیماری میگرن است. همه این گیاهان برای درمان میگرن مناسب هستند؛ اما در درمان سایر انواع سردرد خیلی کارا نیستند. دکتر Lawton می گوید: تجربه نشان می دهد تنها برای ۲۵% از بیماران با سردردهای معمولی این دو گیاه موثر بوده است.

بی خطر بودن درمان بوسیله گیاهان دارویی

معمولاً اکثر گیاهان دارویی را می توان همزمان با درمانهای شیمیایی مانند آسپرین و ادویل استفاده کرد و استفاده همزمان آنها با هم هیچگونه عارضه ای را ایجاد نمی کند. دکتر Lawton می گوید: بیشتر گیاهان بر مکانسیم متفاوتی در بدن تاثیر گذار هستند. البته پوست درخت بید سفید یک استثنا است. چرا که شامل ماده تشکیل دهنده ای مشابه با یکی از عناصر موجود در آسپرین است.

با این وجود چند نکته را برای رعایت ایمنی بیشتر در استفاده از گیاهان دارویی ، باید مد نظر قرار داد. بیماران با سابقه بیماری قبلی و یا در شرایطی که از داروی خاصی، استفاده می کنند، باید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک خود مشورت کنند. برای مثال زنانی که مشکل فیبرون دارند نباید از گیاه black cohosh استفاده کنند؛ چرا که باعث افزایش هورمون استروژن می شود که تاثیر مطلوبی بر برخی از فیبرونها ندارد.

همچنین بیماران باید در خصوص کمپانی سازنده این گیاهان دارویی تحقیق کنند تا کیفیت محصولات آنها  مشخص شود. معمولاً کمپانی های سازنده خوب ، از مواد گیاهی با کیفیت بالا و اثر بخشی زیاد در پزشکی بهره می برند. دکتر Lawton می گوید با خرید گیاهان دارویی ارزان قیمت و با کیفیت پایین، تنها چیزی که به آن مطمئن هستید وجود آن گیاه است و هیچ تضمینی در خصوص موثر بودن آن در درمان سردرد وجود ندارد.



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:خارخاسک, :: 11:21 ::  نويسنده : امیرحسین

گیاه خارخاسک در طب سنتی برای تقویت کبد، درمان پرخوری و همچنین درمان مسمومیت غذایی استفاده می‌شود، مصرف این گیاه دارویی در عین حال از بروز سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

این گیاه با گل‌های زرد رنگ در مناطق صحرایی و با شرایط نامناسب هم رشد می‌کند خارخاسک به عنوان گیاه یک ساله در آب‌وهوای سردتر پرورش می‌یابد و از ترکیب‌های مفید و فعال موجود در گیاه خارخاسک می‌توان به «ساپونین‌ها»، «لیگنینامیدها»، «فلاونوئیدها»، «آلکالوئیدها» و «گلیکوزیدها» اشاره کرد.

مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف این گیاه به افزایش ترشح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش قدرت و حجم عضلات منجر می‌شود. همچنین مصرف این گیاه تولید سلول‌های جنسی مردانه و زنانه را افزایش می‌دهد.

همچنین گیاه خارخاسک در درمان بیماری‌های قلبی – عروقی همچون فشارخون بالا، کم‌خونی، ضعف گردش خون و آنژین صدری موثر است.

علاوه بر این افراد مبتلا به اختلالات گوارشی همچون یبوست و نفخ نیز می‌توانند از فواید درمانی خارخاسک بهره‌مند شوند.

این گیاه به دلیل ادرارآور بودن و داشتن خواص ضدعفونی‌کنندگی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را کاهش دهد و همچنین خارخاسک در درمان اختلالات ایمنی بدن از قبیل آلرژی‌های پوستی و اگزما نیز تاثیرات سودمندی دارد



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:سبزی,بارداری, :: 11:20 ::  نويسنده : امیرحسین

گیاهانی مانند ریحان، بادام زمینی، ترخون، زیره و رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیر مادر از دل درد کودک جلوگیری می‌کنند.

دکتر محمد حسین سیاح گفت: تعدادی از گیاهان با مکانیسم‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می‌شوند.
وی تصریح کرد: ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه هورمون‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
این متخصص کودکان در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: سیاه دانه نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می‌شود و مصرف روزانه ۲ گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ها له شوند تا اثر آنها بیشتر شود.
تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود.
دکتر سیاح گفت: سیب‌زمینی هم برای مادر، مقوی و سالم است و مهمترین اثر آن ضد درد، ضد میکروب، خواب آور، خلط آور و ادرارآور بودن برای کودک است.



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:پسته, :: 11:19 ::  نويسنده : امیرحسین

پسته یکی از پرانرژی‌ترین مواد غذایی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

یک متخصص تغذیه گفت: پسته سلول‌های عصبی را تقویت می‌کند و آهن موجود در پسته نیز برای رفع سرگیجه، رنگ‌پریدگی، بی‌حوصلگی و کم‌خونی مؤثر است.

وی گفت: پسته در تنظیم ضربان قلب و کنترل فشار خون مؤثر است و دارای کلسیم و فسفر فراوان است که در ساخت استخوان و دندان نقش اساسی برعهده دارد.

این متخصص تغذیه افزود: پسته به دلیل داشتن املاح و مواد معدنی مفید به تقویت عضلات بدن کمک و از گرفتگی آن پیشگیری می‌کند. آهن موجود در پسته نیز برای رفع سرگیجه، رنگ‌پریدگی، بی‌حوصلگی و کم‌خونی مؤثر است.

صفوی اضافه کرد: ویتامین‌های موجود در پسته باعث تقویت سلول‌های عصبی می‌شود، اشتها را تنظیم می‌کند و ویتامین E که یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها است در پسته به مقدار زیاد یافت می‌شود که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و تقویت چشم می‌شود.



پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:شاهی, :: 11:17 ::  نويسنده : امیرحسین

سبزی شاهی یا تره تیزک یکی از معطرترین سبزی‌ها است و سرشار از ویتامین A است.

شاهی سرشار از ویتامین A است و برای مبتلایان به آسم می‌تواند مفید باشد.

مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با  فارس افزود: سبزی شاهی یا تره تیزک یکی از معطرترین سبزی‌ها است و سرشار از ویتامین A است.

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، ویتامین A در منابع گیاهی به صورت کاروتنوئید است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای درمان بیمارانی که مبتلا به آسم هستند یا مشکلاتی در مخاط دستگاه تنفسی دارند، مفید است.

هر ۱۰۰ گرم سبزی شاهی ۱۵ گرم کالری دارد و حاوی۵۰۰ میکروگرم ویتامین A و ۳۵ میلی‌گرم ویتامین C است. همچنین اسید فولیک و فیبر بالایی دارد.



درباره وبلاگ


امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شمامفیدباشد. باآرزوی موفقیت برای شما
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان امام خامنه ای (همه چیز) و آدرس amirkazemi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 741
بازدید دیروز : 2842
بازدید هفته : 6511
بازدید ماه : 13157
بازدید کل : 189269
تعداد مطالب : 784
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

Alternative content