امام خامنه ای مد ظله العالی
 
 
پس از تیر اندازی و کشتن هفتاد تن با هفتاد تیر مسموم که نامش را برآنها می نوشت شمشیر کشید و میدان تاخت و پس از کشتن سیزده تن زخمی شد و سپاه او را دستگیر کردند.

نافع بن هلال بن جمل بن سهد العشیره بن مذحج المذحجی الجملی دارای اصالت یمنی و ساکن کوفه او از عشریه جمل بود که منسوب به جمل بن کنانه ، شاخه ای از قبیله مذحج از اعراب قحطالنی بود.

زمان پیوستن به اباعبدالله

در عذیب الهجانات به امام پیوست و با امام همراه شد . وی همراه با طرّماح و چند تن دیگر از کوفه بیرون آمده بود.

نحوه شهادت

پس از تیر اندازی و کشتن هفتاد تن با هفتاد تیر مسموم که نامش را برآنها می نوشت شمشیر کشید و میدان تاخت و پس از کشتن سیزده تن زخمی شد و سپاه او را دستگیر کردند. عمر سعد خطاب به وی گفت: ای نافع چه چیز سبب شد که با خود چنین کنی. در حالی که بازوانش شکسته و خون بر محاسنش جاری بود گفت: دوازده تن از یارانت را کشتم و تعدادی را زخمی کردم و بر این کار خود را سرزنش نمی کنم. اگر در بازوانم توان بود باز می جنگیدم. عمر سعد دستور قتلش را داد و شمر سر از بدنش جدا کرد.
سن: حدود 45 سال
 
ویژگی ها و فضایل

قاری کاتب قرآن و حدیث یاور علی در جنگ ها جمل ، صفین ، نهروان ، شجاع و رشید ، زاهد و مجاهد ، بصیر در درین ، دشمن شناس ، شیفته و محب اباعبدالله الحسین ، خوش قامت و خوش سیما . راز نگهدار و حافظ قرآن بود.

نام در زیارتنامه ها و منابع

درزیارت ناحیه آمده است: اسلام علی نافع بن هلال بن نافع الجبلی المرادی. درزیارت رجبیّه نیز نام وی ذکر شده است. در منابع و مقاتل مانند: تاریخ طبری: ج5 ص 441 و 442، مناقب آل ابی طالب: ج 4 ص113 مقتل الحسین خوارزمی: ج 2 ص 18، مقتل الحسین ابو مخنف: ص 70، وسیله الدّارین: ص 196 تنقیح المقال: ج 2، ص266 ناسح التواریخ: ج 2، ص 278. ارشاد مفید: ص 237، بحارالانوار: 45 ص 19. منتهی الامال: ج 1 ص364 و از وی یاد شده است.

رجز

انا علی دین علی                 ابن هلال الجملی  
اضربکم بمنصلی                  تحت عجاج القسطل


اطلاعات دیگر

1- برخی نوشته اند که با مسلم بن عوسجه به میدان رفت.
2- او را با هلال بن نافع، یاور اباعبدالله، و هلال بن نافع، از یاران عمر سعد و راوی وقایع کربلا، اشتباه گرفته اند. برخی از ابعاد زندگی هلال بن نافع آمیخته شده است. در ابصار العلین، ص 50 آمده است که نافع بن هلال به غلط هلال بن نافع ذکر شده است.(ابصارالعین: ص 50)

***منبع: کتاب آیینه‌داران آفتاب نوشته محمدرضا سنگری

برگرفته ازسایت باشگاه خبرنگاران جوان





درباره وبلاگ


امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شمامفیدباشد. باآرزوی موفقیت برای شما
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان امام خامنه ای (همه چیز) و آدرس amirkazemi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 983
بازدید دیروز : 1692
بازدید هفته : 8445
بازدید ماه : 15091
بازدید کل : 191203
تعداد مطالب : 784
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1